فلزات گرانبهای طلا و نقره چه نقشی را در سلامتی افراد ایفاء می نمایند؟

۲۰۸ بازديد
همانطوری که می دانیم در طبیعت سنگ های متفاوتی یافت می شوند که هر کدام ویژگی و خواص مخصوص به خود را دارند. سنگهایی همچون: عقیق، فیروزه، زبرجد، الماس، کهربا و … . امّا در این میان آنچه از بقیه گرانبهاتر و پرکاربردتر هستند، فلزات طلا و نقره می باشند.

از زمان های بسیار قدیم فلزات طلا و نقره بیشتر مورد توجه مردم و حاکمان قرار می گرفتند و کاربردهای فراوانی داشتند. به ویژه طلا که به عنوان معیار استاندارد پول در جهان معرفی شده بود و از شمش های طلا در ضرب سکه استفاده می شد چون در آن زمان بیشتر مبادلات با سکه های طلا و نقره صورت می گرفت و پول کاغذی به شکل امروزی رواج نداشت. همچنین شمش طلا به عنوان یکی از ذخایر بین المللی پول نیز شناخته می شد.

نکاتی چند در مورد ویژگی های طلا و نقره

طلا



طلا فلزی است که دارای جلا و درخشندگی بالایی است
نام طلا (Gold)، از واژه لاتین (aurum) به معنی طلوع اقتباس گردیده است.
طلا آستانه تحمل بالایی در برابر اکسیده شدن دارد.
طلا جزو فلزات بسیار کمیاب محسوب می شود.
طلا انعطاف بالایی برای شکل دهی دارد.
طلا به دلیل نرم بودن باید با فلزات دیگر ترکیب شود تا قدرت و استحکام ممکنه را به دست آورد.
هر چقدر عیار طلا بالاتر باشد رنگ زردی آن بیشتر است امّا استحکام آن نیز کمتر می گردد. همچنین عیار طلا بیان کننده این مطلب است که چه اندازه از آلیاژ آن طلا می باشد.
نقره



نقره رنگ سفید دارد و به همین دلیل نیز قدرت انعکاس بسیار بسیار بالایی دارد چون بیش از 90 درصد نوری که به آن برخورد می کند بازتابیده می شود.
نقره همچون طلا دارای قدرت انعطاف بالایی است و به همین دلیل باید آن را با آلیاژهایی همچون مس ترکیب کنند تا استحکام آن افزایش یابد.
نقره قابلیت آلیاژ شدن با طلا را در هر نسبتی داراست.
در ضرب سکه های قدیمی، از ترکیب نقره با 10 درصد از آلیاژ مس استفاده می کردند. علّت ترکیب نقره با آلیاژ مس در این است که نقره در حالت گداخته و مذاب اکسیژن موجود در هوا را به خود نگیرد.
جالب است بدانیم که نوعی دیگر از ترکیبات نقره با آلیاژ نیکل وجود دارد که به آن "نقره آلمانی" می گویند.
امّا نکته جالب توجه در این است که فلزات گرانبها و پرکاربرد طلا و نقره ویژگی های درمانی نیز دارند و می توانند در درمان بعضی از بیماری ها به کمک شما بیایند.

ابتدا به بررسی ویژگی های درمانی فلز نقره می پردازیم.

در تحقیقات صورت گرفته توسط یکی از اساتید پزشکی دانشگاه سنت لوئیس آمریکا به نام "دکتر هاری مارکراف" نتایجی در مورد بررسی خواص درمانی فلز نقره حاصل گشته که بسیار جالب و شنیدنی است.

دکتر مارکراف بر اساس آزمایشات زیادی که بر روی فلز نقره انجام داد به این نتایج رسید:

فلز نقره دارای اثری برابر با داروهای ضد میکروبی و ضد عفونی کننده است بطوری که وی ادعا کرده که اثر نقره صدها برابر بیشتر از این داروهاست.
نقره این قابلیت را دارد که 650 گونه میکروب را نابود نماید و این در حالی ست که هیچگونه عوارض جانبی (Side Effect) از کاربرد نقره دیده نشده است.
یکی دیگر از اساتید به نام "چالز فوکس" توانسته با استفاده از ترکیب فلز نقره به نوعی دارو به نام "سولفادیازین نقره" دست پیدا کند که کاربرد این دارو در درمان سرماخوردگی، جوش های پوستی است و حتّی تاثیر بسیار بالایی در 70 درصد سوختگی های پوستی دارد.

شرکت های هواپیمایی مشهور دنیا همچون: انگستان، سوئیس، آلمان، اسکاندیناوی، فرانسه، کانادا، ایتالیا و ژاپن و … از فلز نقره به عنوان یک ضد میکروب بسیار قدرتمند استفاده می کنند. همچنین در کشور سوئیس از فلز نقره در تصفیه آب آشامیدنی استفاده می کنند. بر طبق نوشته ها فلز نقره نزدیک به سنگ یاقوت (از نظر آرامش قلب) دانسته اند.

گروهی از محققان در کشور روسیه دست به بررسی اثرات درمانی فلز نقره زده اند که نتایج تحقیقات آنها در نشریه روسی "وزگلیاد" به چاپ رسیده است. بر طبق نظر این گروه از محققان نقره ویژگی آرام کنندگی دارد و همچنین در زمان هایی که بدن با افت فشار خون مواجه است باعث بالا رفتن فشار خون می گردد. همچنین فلز نقره باعث فرو نشاندن حالت عصبانی و بد خلقی در افراد می گردد.

از دیگر ویژگی های درمانی نقره می توان به:

از بین بردن بوی بد دهان، درمان سنگ های کلیه و مثانه، درمان بیماری وسواس و مالیخولیا اشاره کرد.
منبع:zarbuy.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.