10 فلز با ارزش دنیا را بشناسید

۲۵۷ بازديد
۱۰ – ایندیوم – Indium

ایندیم یک فلز کمیاب است که از فرآیند سنگ معدن آهن، مس و سرب با روی بدست می آید. ایندیم در بالاترین میزان خلوص خود سفید رنگ است و ظاهری براق و انعطاف پذیر دارد. اولین بار از این فلز در جنگ جهانی دوم برای پوشش بلبرینگ موتورهای هواپیماها استفاده می شد. از ایندیم برای ساخت آینه های ضد خوردگی، نیمه رساناها، آلیاژها و هدایت الکتریکی در دستگاه هایی با پنل مسطح استفاده می شود.

در سال ۲۰۰۹ ميانگين قيمت اين فلز با ارزش برابر با ۵۰۰ دلار براي هر کيلوگرم بوده است. بزرگترين توليد کننده اين فلز چين، کره جنوبي و ژاپن است.

با افزايش قيمت اينديم در سال هاي اخير، بازيافت و احيا دوباره اين فلز طرفداران بيشتري به خود جلب کرده است.

۹ – نقره – Silver

نقره يکي از با ارزش ترين فلزهاي روي زمين است. اين فلز سفيد رنگ در خالص ترين حالت خود، داراي بالاترين حد رسانايي گرمايي و الکتريکي خواهد بود.

نقره در صنايع زيادي استفاده مي شود: از جواهرسازي و ضرب مسکوکات گرفته تا ساخت مدارهاي الکتريکي و وسائل دندان پزشکي. اما در اينجا مي خواهم موارد استفاده اين فلز را در جاهايي اعلام کنم که مطمئناً باعث شگفتي شما خواهد شد: نقره مي تواند براي جلوگيري از رشد باکتري ها در پوشش تلفن هاي همراه استفاده شود، مي توان از نقره براي کنترل بوي ناخوشايند کفش و لباس ها استفاده کرد و يا از آن در چوب ها براي جلوگيري از خورده شدن استفاده کرد.

در سال ۲۰۰۹ پرو، چين، مکزيک و شيلي بزرگترين توليدکننده هاي نقره در جهان بوده اند. در اين سال قيمت هر کيلوگرم نقره برابر با ۴۳۲ دلار براي هر کيلوگرم بوده که بعد از آن در سال هاي بعد رشد زيادي کرده است.

۸ – رنيوم – Rhenium

رنيوم نقره اي رنگ يکي از چگالترين فلزات دنياست که سومين نقطه جوش بالا در بين فلزات ديگر را دارد. اين فلز بعد از کشف در سال ۱۹۲۵، به خاطر نقطه جوش بالا در موتورهاي توربيني با دماي بالا مورد استفاده قرار گرفت. از ديگر استفاده هاي اين فلز در ترموکوپل ها و مواد تماس الکترونيکي مي توان اشاره کرد.

شيلي، قزاقستان و آمريکا بزرگترين توليد کننده اين فلز در دنيا هستند. در سال ۲۰۱۰ قيمت هر کيلوگرم از رنيوم برابر با ۴۵۴۸ دلار بوده است.

۷ – پالاديم – Palladium

در سال ۱۸۰۳، «ويليم هايد ولاستون» راهي براي جداسازي پالاديم از سنگ معدن پلاتيم اطراف آن پيدا کرد. اين فلز خاکستري به خاطر کميابي، انعطاف پذيري، ثبات در دماهاي بالا و توان جذب بالاي هيدروژن در دماي اتاق، باارزش است. بد نيست بدانيد نام پالاديم از نام يکي از الهه هاي يوناني با نام پالاس – Pallas گرفته شده است.

ويژگي هاي با ارزش باعث شده تا اين فلز با تقاضاي بالايي در صنايع خودروسازي، جواهر سازي و توليدات الکترونيکي مورد استفاده قرار بگيرد. ميانگين قيمت اين فلز در سال ۲۰۰۹ برابر با ۸۴۸۳ دلار بوده است. بيش از نيمي از پالاديم جهان را روسيه توليد مي کند. از ديگر توليد کنندگان اين فلز مي توان به آفريقاي جنوبي، آمريکا و کانادا اشاره کرد.

۶ – اسميم – Osmium

اسميم يکي از چگالترين عناصر روي زمين است. اين فلز آبي – نقره اي توسط اسميتسون تنت Smithson Tennant در سال ۱۸۰۳ کشف شد.

از اين فلز براي سخت کردن آلياژهاي پلاتين استفاده مي شود. اين فلز بخاطر ساطع کردن اکسيدهاي سمي که مي تواند به چشم و پوست آسيب برساند، خطرناک خواهد بود. اين فلز بيشتر در روسيه، شمال و جنوب آمريکا استخراج مي شود. قيمت هر کيلوگرم از اين فلز در سال ۲۰۱۰ برابر با ۱۲۷۰۰ دلار بوده است.

۵ – ايريديم – Iridium

ايريديم همانند اسميم يکي از چگالترين عناصر روي زمين است که توسط اسميتسون تنت کشف شد. اين فلز بيشترين مقاومت را در برابر خوردندگي دارد. مي توان گفت آب، هوا و حتي اسيد هيچ تاثيري بر اين ماده ندارد.

اين عنصر بيشتر از آفريقاي جنوبي مي آيد و در صنايع ساعت سازي، خودروسازي، الکترونيک، قطب نماسازي و پزشکي مورد استفاده قرار مي گيرد. در سال ۲۰۰۹ قيمت هر کيلوگرم از اين فلز برابر با ۱۳۵۴۸ دلار بوده است.

۴ – روتنيم – Ruthenium

در سال ۱۸۴۴ «کارل کارلويچ کلاوس» دانشمند روسي روتنيم را کشف کرد. ميانگين قيمت اين فلز در سال ۲۰۰۹ برابر با ۱۳۵۴۸ دلار براي هر کيلوگرم بوده است. از اين فلز براي افزايش استحکام جواهرات و مقاومت بيشتر استفاده مي شود. همچنين اين فلز در ساخت لوازم الکترونيکي هم کاربرد دارد.

۳ – طلا – Gold

طلا بخاطر دوام و انعطاف پذيري که دارد، يکي از محبوب ترين و دوست داشتني ترين فلزهاي روي زمين است. در سال ۲۰۱۰ قيمت هر کيلوگرم از اين فلز برابر با ۴۰۲۹۰ دلار بوده است.

طلا بيشتر از آفريقاي جنوبي، آمريکا، استراليا و چين مي آيد.

به جز مصارف زينتي، طلا مصارف صنعتي هم دارد. رسانايي اين فلز باعث شده تا از آن در صنايع الکترونيکي استفاده کرد. همچنين بخاطر بازتابندگي که دارد، از طلا براي ساخت سپر بازتابنده استفاده مي شود.

۲ – پلاتين – Platinum

خانم ها اين فلز را بسيار دوست دارند، حتي از طلاي زرد هم بيشتر. ميانگين قيمت اين فلز در سال ۲۰۰۹ برابر با ۳۸۲۹۰ دلار بوده است.

پلاتين را بيشتر از آفريقاي جنوبي، روسيه و کانادا بدست مي آورند. از ويژگي هاي اين فلز مي توان به ضدخورندگي، چگالي بالا و انعطاف پذيري آن اشاره کرد.

همانطور که مي دانيد از اين فلز بيشتر در صنايع جواهرسازي استفاده مي شود. همچنين از اين فلز در صنايع دندان پزشکي، ساخت تسليحات و هوانوردي هم استفاده مي شود.

۱ – روديم – Rhodium

روديم را مي توان گران ترين فلز جهان دانست. در سال ۲۰۰۹ قيمت هر کيلوگرم از اين فلز برابر با ۴۶۵۱۶ دلار بوده است. اين فلز به خاطر خاصيت بازتابندگي نور در صنايعي همچون چراغ سازي، ساخت آينه و جواهرسازي مورد استفاده قرار مي گيرد. همچنين اين فلز در صنايع خودروسازي هم استفاده مي شود.
منبع:.kanoon
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.